تبلیغات
معمار کوچک ایپک ایران صنعتی - لوکوربوزیه (Le Corbusier)

لوکوربوزیه (Le Corbusier)

 . . . اینکه معماری در لحظه‎ای از خلاقیت بوجود می‎آید، یک حقیقت انکارناپذیر است، زمانی که ذهن درگیر چگونگی تضمین استحکام یک ساختمان و نیز تأمین خواسته‎هایی برای آسایش و راحتی است، برای رسیدن به هدفی متعالی‎تر‎ از تأمین نیازهای صرفاً کارکردی برانگیخته می‎شود و آماده می‎گردد تا توانایی‎های شاعرانه‎ای را به معرض نمایش گذارد که ما را برمی‎انگیزانند و به ما لذت و سرور می‎بخشند. . .


 لوکوربوزیه در 6 اکتبر 1887 در لشودفوند، شهر کوچکی در شمال غربی سوئیس، در نزدیکی مرز فرانسه متولد شد، نام اصلی او چارلز ادوارد ژان نرت- گریس است. او یک معمار معروف بود که با سبکی که امروزه سبک بین الملل نامیده می شود به همراهی لودویگ میس واندر روهه، والتر گروپیوس و تئووان داربورگ کار می کرد. او همچنین دستی در طراحی مبلمان داشت.

 لوکوربوزیه علاقه ی زیادی به هنرهای بصری داشت و نزد شخصی به نام چارلز لپلاتنیه، که معلم یک مدرسه ی هنرهای زیبای محلی بود و خود در بوداپست و پاریس درس خوانده بود، به آموختن مبانی هنر پرداخت.

اولین خانه هایی که او طراحی کرد در لشودفوند و متعلق به خود وی بودند، مانند ویلا فالت، ویلا شوآب و ویلا ژان نرت ( این خانه ی آخر را برای پدر و مادرش ساخته بود). این خانه ها یادآور سبک معماری رایج، منطبق بر طبیعت کوه های بومی در آن منطقه، یعنی رشته کوه های آلپ بودند. لوکوربوزیه دائما ً برای فرار از محدودیت های حاکم در شهرش، به دور تا دور اروپا سفر می کرد. در حدود سال 1907 به پاریس رفت. در آنجا در دفتر آگوست پرت که یک فرانسوی پیش گام در تولید بتن تقویت شده بود، کار پیدا کرد. لو کوربوزیه در طی فعالیت حرفه‌ای خود، استفاده از بتن را به نهایت زیبایی رساند و کارهای وی مورد تقلید جهانی قرار گرفت.

بین اکتبر 1910 و مارس 1911 برای پیتر بیرنس (معمار و طراح معروف آن زمان) در نزدیکی برلین کار کرد و در آنجا با لودویگ میس واندر روهه ی جوان ملاقات کرد. در آن موقع می توانست آلمانی را بسیار روان و سلیس صحبت کند. هر دوی این تجربه ها تأثیرات زیادی بر زندگی شغلی او در آینده گذاشتند.

لوکوربوزیه، در اواخر سال 1911 به کشورهای بالکان سفر کرد و از یونان و ترکیه نیز دیدن کرد. دفترچه ای از اسکیس های او در این مسافرت، حاوی طرح هایی از معبد پارتنون، به خوبی اثبات کننده ی تأثیرات ارائه شده در کار بعدی او به نام ورس اون آرکیتکچر در سال 1923 بود. او در سال 1916 و در سن 29 سالگی برای همیشه به پاریس نقل مکان کرد و در سال 1920، لقب لوکوربوزیه را که اسم پدربزرگ مادری اش بود به عنوان اسم مستعار خود انتخاب کرد.

لوکوربوزیه در طرح های خود بسیار تحت تأثیر فضای کلی شهری و سیستم شهرنشینی منطقه به منطقه بود که به کارش جذابیت بالایی می بخشید. او همچنین عضو انجمن بین المللی معماران مدرن شد. او یکی از اولین کسانی بود که در زمان خود تأثیر ماشین را، انباشتگی انسان ها بیان کرد! او این مطلب را چنین توضیح می داد که در آینده، شهرها حاوی آپارتمان ها و ساختمان های بزرگی خواهند شد که هر کدام به طور مجزا، گویی در کنار بقیه پارک شده اند. در هر یک از این آسمان خراش های چند عملکردی، حدود صد هزار نفر کار و زندگی خواهند کرد. در این ساختمان ها، آپارتمان های مسکونی، ادارات، فروشگاه‌ها، مدارس، مراکز تجمع و کلیه احتیاجات یک محله ی بسیار بزرگ فراهم است. ساکنان این مجتمع ها، از دود و سر و صدای ترافیک اتومبیل ها به دور هستند و به جای آن از آفتاب و دید و منظر زیبا استفاده میکنند.

بر اساس این نظریه، دو شهر مهم در دهه ی پنجاه میلادی، طراحی و اجرا شد. یکی شهر چندیگار در هند بود که توسط خود لو کوربوزیه طراحی شد. برای طرح این شهر لو کوربوزیه از جدیدترین ظوابط شهر سازی و معماری مدرن که عمدتا" خود او مسئول تبیین آنها بود، استفاده کرد.

دومین شهری که توسط عقاید لو کوربوزیه طراحی شد، شهر برازیلیا، پایتخت برزیل بود که توسط لوچیو کوستا و اسکار نیمایر در سال 1957 طراحی شد. نمایر خود با لو کوربوزیه، در طراحی ساختمان وزارت آموزش و پرورش برزیل در سال 1936 همکاری کرده بود.

همچنین ساختمان طراحی شده توسط نورمن فاستر، معمار سبک های تک، به نام برج هزاره ی توکیودر سال 1989 در ساحل شهر توکیو را می‌توان نمونه ی کاملی از برج های چند منظوره ی نظریه ی لو کوربوزیه تلقی کرد.

تئوری ها و طرح های لوکوربوزیه خصوصا ً توسط صنف ساختمان سازان کاملا ً مورد قبول قرار می گرفت، چنان که لوکوربوزیه می گفت: به طور قانونی تمام ساختمان ها باید سفید باشند. و دیگر معماران از این گفته پیروی می کردند و از هر گونه تزئینی به شدت انتقاد می کردند. لوکوربوزیه از ترکیب های بزرگ منظم در شهرها همواره با عبارت های خسته کننده و ناهماهنگ با افراد پیاده در شهر، یاد می کرد. پلان شهری برزیل نیز بر همین ایده های او بنا شده بود. آخرین آثار لوکوربوزیه بیان کننده ی یک برداشت پیچیده از فشارهای مدرنیته در زمان خود بودند ولی در عین حال طراحی های معماری شهری او دارای حالت استهزا و انتقادگرایانه هستند.

در زمینه ی معماری لو کوربوزیه خانه را به عنوان ماشینی برای زندگی عنوان کرد، همان گونه که اتومبیل ماشینی برای حرکت است. وی پنج اصل را در ساختمان های مدرن معرفی کرد که عبارتند از:

- ستون ها ساختمان ها را از روی زمین بلند می‌کنند.

- بام مسطح و باغ روی بام

- پلان آزاد

- پنجره‌های طویل و سرتاسری

- نمای آزاد، کف ها و دیوار ها به صورت کنسول

لو کوربوزیه از یک شبکه ی مدولار با تناسبات طلایی برای طراحی پلان ونما استفاده می‌کرد و تناسبات و اندازه‌های بدن انسان را طبق مدل خودش درطراحی بکار می‌برد. کالین رو در مقاله‌ای با عنوان ریاضیات ویلای ایده آل در سال 1947 شباهت های بین قسمت های فضایی یک ویلای پالادیو را با سازه ی شبکه‌ای یکی از ویلاهای لو کوربوزیه نشان داده است. گرچه هردو ویلا سیستم تناسب دهنده ی مشابهی دارند و از یک نظم ریاضی عالی پیروی می‌کنند، اما ویلای پالادیو شامل فضاهایی با اشکال ثابت و روابط متقابل هماهنگ است در حالیکه ویلای لوکوربوزیه، از طبقات افقی شامل فضاهای آزاد که توسط کف و سقف تاوه‌ای تعریف می‌شوند، ساخته شده است.

لوکوربوزیه در 27 آگوست 1965 چشم از جهان فرو بست.

 از آثار شاخص این معمار بزرگ عبارت اند از:

 - موزه ملی هنر غرب توکیو

- ویلای ژانره، فرانسه (1912)

- ویلا ساووا، فرانسه (1928)

- کاخ شوروی، روسیه (1931)

- آسمانخراش کارتسین، ایالات متحده (1938)

- خانه کراتکت، آرژانتین (1948)

- ساختمان سازمان ملل، ایالات متحده (1952)

- عبادت گاه رونشام، فرانسه (1954)  

- موزه احمدآباد، هندوستان (1956)

- مجموعه ورزشی صدام حسین، عراق (1956)

- موزه ملی هنر غرب، ژاپن (1957)

- دیر سنت ماری، فرانسه (1960)

- نمایشگاه فیلیپس بلژیک (1958)

- مرکز هنر های بصری کارپنتر دانشگاه هاروارد، ایالات متحده (1961)  

- کلیسای سنت پیر فرمینی،فرانسه (1969)



تاریخ : جمعه 12 شهریور 1389 | 02:45 ق.ظ | نویسنده : امیرعلی مهدی کورش حذرخانی | نظرات

  • هاست
  • آپ رنگ
  • کارت شارژ همراه اول