تبلیغات
معمار کوچک ایپک ایران صنعتی - فیلیپ کورتلیو جانسون
فیلیپ کورتلیو جانسون ( Philip Cortelyou Johnson) زاده ۸ ژوئیه ۱۹۰۶ در کلیولند، اوهایو، و درگذشته ۲۵ ژانویه ۲۰۰۵، معمار برجستهٔ آمریکایی بود.

پرونده:Philip Johnson2.jpg

وی در سال ۱۹۳۰ کرسی سازمان معماری و نیز طراحی در موزه هنر مدرن در شهر نیویورک را از آن خود کرد. در سال ۱۹۷۸ در زمانی که هیأت امنا آن موزه بود، از طرف موسسه معماران آمریکا به دریافت مدال طلا نائل گردید. و نهایتا در سال ۱۹۷۹ جایزه معماری پریتزکر را از آن خود کرد.

او فارغ التحصیل مدرسه طراحی دانشگاه هاروارد بود. وقتی جانسون د ژانویه سال ۲۰۰۵ از دنیا رفت ، دیوید ویتنی که در تمام طول دوران زندگیش از دوستان نزدیکش بود نیز چند ماه پس از مرگ وی در ۱۲ ژوئن همان سال از دنیا رفت.

اوایل زندگی

جانسون در کلیولند، اوهایو بدنیا آمد. وی از نژاد خانواده جانبین (جانسون) از نیو آمستردام بود. اجداد وی Huguenot Jacques Corte You که از اولین طراحان نقشه شهر نیو آمستردام برای پیتر اِستیو وسنات بودند. او در مدرسه هالکی در تری تاون نیویورک شرکت کرد و در دانشگاه هاروارد بعنوان یک شاگرد تازه‌وارد کارش را روی تاریخ و فلسفه بویژه فلسفه سقراطی متمرکز نمود. جانسون بخاطر چند سفر به اروپا در تحصیلاتش وقفه انداخت. از وقتی که شروع به تحصیل کرد این سفرها به تناوب ادامه داشت. او از کلیسای شارتره ، پارتنون و سایر یادبودهای تاریخی دیدن کرد که همین کار باعث شد که وی بیش از پیش مجذوب معماری شود.

در سال ۱۹۲۸ جانسون با معمار لودویگ میس فن در روهه ملاقات کرد. وی در زمان طراحی غرفه آلمان برای نمایشگاه بین المللی در بارسلونا در سال ۱۹۲۹ شرکت داشت. این ملاقات باعث الهام بخشی به جانسون شد و پایه‌های ارتباط صمیمانه کاری و رقابتی در تمام طول زندگی را بنا نهاد. در برگشت از آلمان، جانسون تبدیل به یک مبلغ این معماری جدید شده بود. تور مسافرتی اروپا را که با دوستانش آلفرد اچ بار، جی آر و هنر راسل هیچکاک می‌رفت به طور جامع و فراگیری بر آزمایش روی جدید ترین و دست اول ترین روند معماری بود. سه گروه از کشفیات آنها بعنوان نقطه عطفی است که نشان دهنده سبک بین المللی است . نمایش معماران محوری چون له کربوزیه، والتر گروپیوس و میز ون درروهه از دهه ۲۰ و ۳۰ میلادی تاثیرات خود را تدریجا بر آمریکاییان گذاشت.

در سال ۱۹۳۰ جانسون جزء هواداران حزب نازی شد و عقاید ضد یهودی خود را به چاپ رساند. وی سالها بعد گفت که «من هیچ گونه عذری برای این کار احمقانه‌ام ندارم .... نمی‌دانم که چگونه باید کفاره گناهم را پس دهم».

معماری جانسون

در کتابی که جانسون و هیچکاک از نویسندگان مشترک آن بودند به بحث در خصوص شیوه جدید و مدرنی می‌پردازد که از سه اصل رسمی تابعیت می‌کند :

  1. تأکید بیشتر بر حجم معماری باشد تا جرم
  2. رد تقارن
  3. رد تزئینات کار بردی

در تعریف حرکت از دید منتقدان بعنوان یک شیوه با خصوصیتها و ویژگی فرمال بیان شده‌است و آنرا در زمینه اجتماعی و سیاسی کم اهمیت جلوه داده‌اند که بسیاری از کارور‌های اروپایی نیز در آن سهیم هستند.

جانسون بعنوان یک هوادار از معماری مدرن به کارش ادامه داد و از موزه هنر مدرن همانند یک دانش آموز بسیار خوب استفاده می‌کرد. وی اولین بازدید لوکربوزیه از ایالت متحده را در سال ۱۹۳۵ را تنظیم کرد و سپس به آوردن میز ون در روهه و نیز مارسل برور بعنوان مهاجران سیاسی به ایالات متحده پرداخت.

خانه شیشه‌ای

یکی از نخستین تمرین‌های معماری فیلیپ جانسون که بعدا بسیار تاثیرگزار شد، استفاده‌اش از شیشه بود. «خانه شیشه‌ای» شاهکار جانسون در سال ۱۹۴۹ بود که وی این ساختمان را برای اقامت خود در نیو کنان در ایالت کانتیکت طراحی کرد، و اثری عمیق و دارای نفوذ شناخته گردید. ایده اولیه یک خانه شیشه‌ای قرار داده شده در یک منظره زیبا در محیطی زیبا به جای دیوارهای واقعی توسط نویسنده‌های زیادی در آلمان در سالهای ۱۹۲۰ توسعه داده شده بود. و همچنین فرم کلی و اولیه آن توسط استادِ جانسون، میس وندروهه اسکیس زده شده بود (شماتیک آن کشیده شده بود). این ساختمان مینیمال (ساده گرا)، دارای سازه ساده، هندسه، تناسبات و افکت شفافیت و انعکاس شیشه‌است.

سایت این خانه در نوک فوقانی خط الراس توپوگرافی مِلک شخصی فیلیپ جانسون است که به یک تالاب دید دارد. جداره‌های این ساختمان از شیشه و استیل رنگ شدهٔ سیاه ذغالی است. کف آجری آن با زمین اطراف تراز نبوده و ۱۰ اینچ بالاتر از آن است . فظای داخلی آن ، فظای بازی است که با کابینت‌های کم ارتفاعی از چوب گردو تقسیم بندی شده‌است . یک استوانه آجری که حمامش را شکل میدهد، تنها جسمی است که از کف به سقف رسیده‌است.

ایده این کار به 10 سال قبل تر باز می گشت، زمانی که جانسون و میس با هم در مورد ساختمانی کاملاً شیشه ای و امکان ساخت آن به بحث نشسته بودند. از این منظر، شاید جانسون این طرح خود را مدیون میس باشد و حتی به عقیده برخی این کار وی تقلیدی از طرح Fransworth می باشد که در سال 1950 در پلانو ایلینویز، در کنار رودخانه فاکس اجرا گردید. از طرفی، این طرح به خاطر بکارگیری و استفاده از فضای باز و تساوی موقعیت ها نکات مشترکی با خانه چمنزار رایت دارد.

خانه شیشه ای ملهم از طرح ماله ویچ 1780 و آرامگاه نیوتن لدوکس است.

در این بنا سطوح بالای سر، سطوح عمودی، نحوه رسیدن به بنا و فضاهای زیر مجموعه فضایی بزرگ تر، همگی قابل تعمق و بررسی هستند. طبق بیانات خود جانسون، استوانه سرویس بهداشتی از طرح ماله ویچ الهام گرفته شده است. این استوانه آجری اشاره به معماری سنتی آمریکا دارد. فضای خانه به 6 بخش تقسیم شده که مبلمان خانه، تعریف کننده المان های سطوح و فضاهای عملکردی می باشند. در این بنا تقریباً هیچ دیواری وجود ندارد و سطح بام اصلی ترین عنصر تعریف کننده فضاست که فرم ها و زیر فضاهای زیرین خود را سازمان دهی می کند. این بنای دلپذیر در میان باغی خصوصی واقع شده و احتمالاً هیچ فضای معماری محصور دیگری نمی تواند سیالیت و سبکی این خانه را داشته باشد. در وصف این خانه عنوان شده، در مبلمان فضای داخلی دقت کنید، بی جهت نیست که آن را خانه بی پایان نامیده اند. ساخت این بنا دو سال طول کشید و اگر چه به سبک و سیاق میس و ندروهه بود، ولی حتی خود میس هم قادر به طراحی وساخت چنین بنایی نبود.

جهت ورودی به باغ به گونه ای است که از حریم خانه دور بوده و خانه دیده نمی شود. خانه شیشه ای (به عنوان بخش خصوصی) از سمت خانه مهمان به خوبی قابل مشاهده است. در واقع این خانه باز، حالت نمایشی از یک زیباروی در لباس بدن نما، در سالنی زیبا را دارد که مجذوب کننده چشم ها است. بدین ترتیب هیچ وقفه ای از عدم حضور جانسون پدید نمی آید.

جانسون در سال های بعد مجموعه های دیگری به این سایت اضافه کرد؛ چرا که فضای باغ مانند او گنجایش طرح های دیگر وی را نیز داشت. برخی از فضاهای تعریف شده در سایت عبارتند از: ورودی، پارکینگ، خانه مهمان، مجسمه و خانه شیشه ای. خانه مهمان را در 1953، کلاه فرنگی در دریاچه کنار املاکش را در 1962 و گالری مجسمه را در 1970 به مجوعه اش افزود.

 

وی شیشه را مظهر پاکی، صافی، زلالی و نرمی می دانست و این طرز تفکر، از خلال کارهایش، به ناظر نیز القا می شود. در ساخت خانه و بناهای عمومی وی، شیشه نقش عمده ای در میان مصالح ساختمانی داشت و در این کار شهرت جهانی پیدا کرد. او در طول 7-6 سال یکسری از خانه ها با تنوع های گوناگون و در همان سبک و سیاق خانه شیشه ای ساخت. مجله رکورد در سال 2000 خانه شیشه ای وی را در میان 100 بنای برتر قرن بیستم جای داده است.

خانۀ شیشه ای که فلیپ جانسون برای خود طراحی کرده بود،مفهوم خانه را به طور کاملا متفاوت جلوه می دهد.در این بنا دیوارها به پنجره تبدیل می شوند، محرمیت زندگی خصوصی از بین رفته است و کاملا از بیرون نمایان است. با این همه، خانۀ شیشه ای قابل سکونت می باشد؛ چرا که تنها یک نفر در آن زندگی می کند و محیط اطراف آن نیز پر از درخت بوده و کاملا حفاظت شده است. این خانه که ظاهرا تنها از هوا ساخته شده است از نظر معماری، وضوح طرح و نقشه آن، تا حدودی بی همتاست. خانۀ شیشه ای تنها یک اتاق 10 در 16 است  و در داخل دارای یک حجم استوانه ای دودکش مانند آجری، می باشد که ازآجری ساختمان برآمده و در داخل قفسی از جنس شیشه و فولاد قرار گرفته است. همانطورکه در شکل هم دیده می شود یک نوار فولادین دور تا دور دیوارهای شیشه ای بنا،در ارتفاع معینی، پیچیده شده و با چسبندگی خاصی که به وجود آورده، اجزای این خانه را هم سوار کرده است. دیوارهای متقابل کاملا متقارن بوده وهر یک در قسمت میانی، دری شیشه ای دارند.

در اینجا، اتاق به معنای واقعی آن وجود ندارد، اما اجزای معدودی که در داخل تعبیه شده اند، نماینگر وجود اتاق هستند. راهروی ورودی در میان یک استوانۀ آجری و یک آشپزخانۀ کم ارتفاع کوچک از جنس چوب گردو، قرار دارد. از این محل، سیر طبیعی فضاها به یک نشیمن منتهی می شود که به وسیلۀ یک قالیچۀ سفید رنگ تعریف شده است. نشیمن، دارای میز و اتاق استراحت شبیه به مبلمان میس وندروهه می باشد. استوانۀ آجری در داخل شامل لوازم حمام بوده و دیوارۀ خارجی آن یک شومینه را در خود جای داده است. در قسمت شمالی خانه و پشت اجاق، یک انباری از جنس چوب گردو وجود دارد که کار آن محافظت از محل خواب و مطالعه است.  

خانۀ شیشه ای هم مثل همۀ طرح های بزرگ، پروژه ی راحت و ساده ای به نظر می رسید ولی واقعا ساده نبود. پنج سال تمام با مشکلات فنی و زیبا شناختی دست و پنجه نرم شد و بلاخره آن شد که جانسون می پنداشت معماری باید به طرف آن برود امکان پذیر شد.

 

 

جانسون ساختن سازه این ساختمان در ملک شخصی خویش را به عنوان آزمایش معماری دنبال کرد. مهمان خانه، ۵۰ فوت به طور مورب از خانه شیشه‌ای فاصله گرفته‌است. از نظر زیبایی شناسی معماری، انعکاسی از تناسبات معماری خانه شیشه‌ای است. و با دیوارهای آجری بسته خود (البته به جز پنجره ی گرد و کوچک پشتی ساختمان) فظایی پر را در مقابل فضای خانه شیشه‌ای به وجود آورده. این قسمت شامل حمام، کتابخانه و یک اتاق خواب تک با طاق طلایی و یک فرش مویی زبر است . این قسمت در همان زمانی ساخته شده‌است که خانه شیشه‌ای ساخته شده و میتوان آن را به عنوان فرمی در نقطه مقابل خانه شیشه‌ای پنداشت. جانسون عمدا این قسمت را طوری ساخت که راحتی خیلی کمتری داشته باشد. وی میگوید که مهمان مثل ماهی میماند و باید حداکثر سه روز در ماه از خانه خود بیرون باشد نه بیشتر!

بعدا جانسون یک گالری نقاشی را به آن اضافه کرد که مکانیزم ویو ابتکاری از چرخیدن دیوارها برای نگه داشتن نقاشیها داشت که بعدا در نمایش هگرات در منزل سر جان سون تجلی پیدا کرد که با گالری گنبد اسکای لایتی ادامه میافت که با سقف شفاف خود از آسمان نور میگرفت. آخرین سازه‌ای که جانسون در ملک شخصی خود ساخت یک کتابخانه و یک بنای پذیرایی بود. بنای خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون امروزه سایت بنیاد ملی حفظ آثار تاریخی آمریکا است و بازدید آن بر همگان آزاد است

 


برچسب ها: فیلیپ کورتلیو جانسون،

تاریخ : شنبه 13 شهریور 1389 | 01:53 ب.ظ | نویسنده : امیرعلی مهدی کورش حذرخانی | نظرات

  • هاست
  • آپ رنگ
  • کارت شارژ همراه اول